O Nauce 2.0
Termin Nauka 2.0, w proponowanym przez CITTRU rozumieniu, przedstawiany jest nieco szerzej od powszechnie przyjętej definicji. Odnosi się nie tylko do narzędzi internetowych, ale obejmuje także zestaw innych zjawisk (promocja i marketing, interdyscyplinarność, otwarty dostęp, kontakty z otoczeniem nauki), które mają wpływ na kondycję sektora wiedzy. W Polsce Naukę 2.0 należy rozumieć szerzej niż badania oparte o internet.
Naszym zdaniem definiowanie Nauki 2.0 tylko w odniesieniu do naukowej komunikacji internetowej jest prawdziwe w kontekście krajów zachodnich, gdzie (inaczej niż u nas) nauka już dawno wyszła poza dwie kanoniczne sfery - badania podstawowe i dydaktykę. Tam od lat istnieją ośrodki popularyzujące wiedzę (i na tym zarabiające), promujące odkrycia naukowe, komercjalizujące wynalazki, zabiegające o pozapaństwowe fundusze (prywatne, pochodzące od organizacji non-profit lub biznesu).
Więcej na ten temat pisaliśmy w numerze 11 NIMBa.